Hvem er vi?

Hvem er FGU Bornholm?

FGU Bornholms strategi og vision

Strategi består af vision, pejlemærker og værdier, som udgør FGU Bornholms værdigrundlag.
Vores mission

  • Vi uddanner og guider til uddannelse og arbejde igennem dialog, fællesskab og glæde.
  • Vi er ambitiøse og støtter de unge til at finde og realisere deres mål.
  • Vi inspirerer de unge til at folde sig ud, motiverer og giver dem lyst til mere.
  • Vi møder de unge som de er, hvor de oplever åbenhed, imødekommenhed og dialog i øjenhøjde.
  • Sammen skaber vi en hverdag med kreativitet, engagement og læring 


Vores vision
FGU Bornholm vil være et inspirerende og lærerigt tværfagligt fællesskab, der støtter de unges retning mod uddannelse og arbejdsliv.

Værdigrundlag:
Fællesskab
Vi skaber relationer og godt humør.
Vi samarbejder, støtter og hjælper hinanden.
Vi arbejder ud fra et åbent sind.

Faglighed
Vi skaber ro, nærvær og et trygt skolemiljø, der indbyder til udvikling.
Vi har modet til at eksperimentere, erfare og lære.

Forskellighed
Vi respektere hinanden, danner relationer på tværs og hjælper med at se hinandens styrker.
Vi kan være dem vi er og giver plads til en frisk start

Strategisk indsatsområde:

Socialt liv
FGU Bornholm er en skole drevet af et levende socialt fællesskab. Det prioriteres, at skolen opleves som et trygt og rart sted båret af positive sociale relationer for elever og medarbejdere.

Arbejdsfællesskab
Et bærende pædagogisk princip for skolen er at forene de almene og praktiske fag i en helhedsorienteret undervisningsform med eleven i centrum. Tværfagligheden og den fælles pædagogiske kultur formes og udvikles af skolens undervisere i et dialogbaseret arbejdsfællesskab.

Ledelse og improvisation
FGU er et levende uddannelsesmiljø, der byder overraskelser og spontanitet i hverdagen. At kunne gribe uforudsigeligheden og omsætte den til positiv udvikling for den enkelte elev kendetegner skolens ledelse og undervisningsfilosofi.

Hvad siger eleverne om vores værdier?

  • “Vi er gode til at hjælpe hinanden i undervisningen og så er sammenholdet fantastisk.” – FGU Bornholm elev om fællesskabet.
  • ”FGU Bornholm har gjort mig mere selvsikker. Jeg er blevet mere udadvendt, så nu tør jeg være aktiv og snaksaglig i timerne og i det sociale.” – FGU Bornholm elev om forskelligheden.
  • ”Det er nogle hyggelige og seriøse lærere. Der er både plads til fis og ballade, men det er seriøst arbejde samtidig.” – FGU Bornholm elev om fagligheden
 

Drevet på bæredygtighed
FGU Bornholm arbejder med miljømæssig bæredygtighed samt social læredygtighed og væredygtighed som pejlemærker for sin udvikling.Skolens bæredygtige indsats er særligt målrettet følgende fem verdensmål:

  • Sundhed og trivsel
  • Kvalitetsuddannelse
  • Mindre ulighed
  • Ansvarligt forbrug og produktion
  • Partnerskab for handling

FGU Bornholm – hver dag er en ny dag!
Læs mere om FGU Bornholm i vores online folder lige her

Organisation

FGU Bornholms organisation ser ud som følger: Organisation

 
 

Udtalelser

”Vi har et godt samarbejde i klassen, nogle lærerige timer og en erfaren underviser.”
Kaiji, elev på AGU
”Jeg synes det er rart sted at være og jeg har lært meget mere i matematik end nogensinde før.”
Elev på AGU
”Jeg kan godt lide at være på holdet, fordi man bliver respekteret som den man er.”
Cecilie, elev på Omsorg og Sundhed
”Vi arbejder ofte i temaer med stillede opgaver. Der er det sjovt at se hvordan samme opgave kan give så forskellige resultater – og se hvad hinanden laver.”
Rebekka, smykkeholdet
”Det er nogle hyggelige og seriøse lærere. Der er både plads til fis og ballade, men det er seriøst arbejde samtidig.”
Mads, elev på Byg, bolig og anlæg.
”Vi er gode til at hjælpe hinanden i undervisningen og så er sammenholdet fantastisk.”
Emily, Handel og service
”FGU Bornholm har gjort mig mere selvsikker. Jeg er blevet mere udadvendt, så nu tør jeg være aktiv og snaksaglig i timerne og i det sociale.”
Mikkel, elev på Kommunikation, IT og e-sport
"STU har givet mig muligheden for at uddanne mig på niveau med andre, på mine helt egne præmisser"
Mie, elev på STU
Tidligere
Næste